Efter en hektiskt helg med lite träning och mycket annat har jag tusen saker jag vill skriva om här. Men jag satsar på att vara lite pedagogiskt strukturerad och börja i en ände och beta av allt jag vill ha sagt lite mer systematiskt för en gångs skull....;-)
Jag har fått flera frågor kring rullskidutrustning och tänkte därför börja med att försöka svara på några av dem i det här inlägget. (Jag håller mig till utrustning för klassisk åkning till att börja med...) Jag är inte på något sätt någon
rullskidspecialist så ni får ta det jag skriver med en nypa salt och gärna fråga om det är något som är oklart!
Ni som ska shoppa skidutrustning de närmsta veckorna får inte missa det här erbjudandet bland allt mitt ordbajsande:
Gå direkt till erbjudandet!
Jag tänkte börja berätta om själva skidorna; de härliga skidorna med hjul! De fantastiska lättrullade, obromsbara kreationerna som man kan flyga fram mil efter mil på på härliga sommarvarma asfaltvägar.
Jodåsåatt...;-)
Klassiska rullskidor
Först och främst kan jag börja med att göra klart att jag INTE är sponsrad med något specifikt rullskidmärke. Jag har fått frågor kring vad jag kör på för utrustning och vad jag rekommenderar. Utan att sväva ut för mycket kan jag berätta att mina första skidor var ett par begagnade Elpex Wasa. Ljusblå. Jag ärvde dem av Gustaf som i sin tur köpt dem av en tant i Lund som kört över en elkabel (som hon trodde var en skugga) på rullskidorna och gett upp rullskidkarriären efter det. Gustaf köpte i samma veva ett par Elpex Team. Orangea. Som jag snabbt blev avundsjuk på för att de hade en skön svikt och mer skidlik känsla. Och gick de inte lite snabbare än mina Wasa ändå? Eftersom Gustaf är en sån prylnörd ville han snart byta upp sig och jag fick ta över Elpex-par nummer två också.
Nu kör jag på mina tredje par Elpex (Team 610). Ett ganska bra betyg skulle jag tro. Skulle jag vara tvungen att köpa några andra skidor skulle jag nog välja ett par Swenor Carbonfibre. (Finns även en modell som heter Swenor Fibreglass som är för tyngre åkare...) Gustaf har ett par som jag testat och jag tycker de är likvärdiga i åkkänslan. Jag kör på Elpex för att de funkat bra historiskt helt enkelt! ;-) De har ett rykte om sig att vara av bra kvalitet och det är den känslan jag har också.
|
Gamla och nya skidor:
Extremt slitna hjul och sprillans nya. |
|
Elpex Team 610 |
|
Swenor Carbonfibre |
Exempel på andra skidor på marknaden är Everest och OneWay. Vad jag hört har de tröga hjul monterade som standard och är kanske inte de perfekta skidorna om man är nybörjare och vill kunna köra tillsammans med andra.
Hjul
Ja, det är inte bara stommar som det finns en massa olika modeller av utan även hjul.
"2:or" är "normala" träningshjul (i alla fall på Swenor och Elpex) medan "4:or" är riktigt tröga hjul.
Jag har kvar mina orangea gamla Elpex och har monterat 3:or på dem för att tvingas köra mer med frånskjut och diagonalåkning och för att bli starkare på att staka. På mina nya skidor har jag 2:or och dem använder jag oftast på långpass med klubben och dagar när jag av olika anledningar vill köra lite lättare...=)
|
"3:or" |
|
Gamla skidor och nya hjul |
För nybörjare skulle jag verkligen rekommendera att man börjar på 2:or.
Om (när) man blir lite mer avancerad och vill börja tävla kör man på ännu mer lättrullade hjul. PU-hjul. (Jag har en specifik tävlingsskida: Eagle XT med PU-hjul som jag i stort sett bara har till tävling.)
Bindningar
Det finns två olika system på bindningar. Salomon och Rottefella. (Salomonbindningen säljs även under Atomics namn.) Rekommendationen brukar vara att välja en pjäxa som du gillar och köra på det bindningssystemet som passar ihop med pjäxan. (Tex. passar Salomon och Atomic till Salomonbindning medan Alpina och Fischer passar till Rottefella.)
|
Salomons bindning till vänster och Rottefellas till höger |
Pjäxor
Se ovan.
Det går att använda samma pjäxor vinter som sommar. Dock sliter rullskidåkningen lite mer på pjäxorna. Det finns även speciella rullskidpjäxor (från Alpina) som inte blir så varma.
|
Rullskidpjäxa |
Stavar
Stavar, och särskilt rullskidstavar, ska gärna vara styva och lätta. En stor stakstark karl har dock mer att vinna på riktigt styva stavar än en liten klen tjej. (Säger jag som kört hela vintersäsongen på en de styvaste stavarna på marknaden. ;-)) Att de är lätta och har en skön pendelrörelse är dock aldrig fel! Men se upp: Prova aldrig en dyrare stav än du är beredd att köpa; risken är stor att du "åker dit". ;-)
Mina första rullskidstavar var ett par "Swix Inline CT1" och de kan jag verkligen rekommendera både till nybörjare och mer rutinerade åkare. De är hållbara och bra för sitt pris.
|
Swix CT1 Karbon eller Inline eller vad de nu heter... |
Vill man ha ännu lättare och styvare stavar finns det mycket att välja på. Jag gillar verkligen OneWays stavar och blev väldigt glad när vi blev sponsrade med deras värstingstav; One Way Diamond Storm Premio. (Som jag dock inte sett röken av efter Vasaloppet....=( ) Jag körde redan innan sponsringen med One Ways Diamond Storm 10 Max och tycker det är en väldigt skön stav den också.
En viktig sak att tänka på med stavar är att man måste vara beredd på att de kan gå sönder. Det händer att man trillar olyckligt eller lyckas klanta sig så att man knäcker en stav. De kan även hända att några illvilliga pensionärer på Vasaloppet snor åt sig dem i utbyte mot en annan sämre stav (förvisso med truga)...;-) (Vissa (läs Fia) råkar ut för alla de här grejjerna lite oftare än andra...)
Man kan ha samma stavar på snö som på rullskidor. Dock har man "rullholkar" eller "stavspetsar" på rullskidstavar och vanliga snötrugor på vinterstavarna.
Stavlängden då?
Kroppslängden minus 30 cm är en metod som används för att räkna ut lämplig längd. 0,85 x kroppslängden en annan. Jag kör på den sistnämda vilket ger en drygt 4 cm längre stav för min del. Det går att köpa en lite längre stav och själv värma av handtagen, kapa staven och sätta på handtagen igen. Tvärtom är dock svårare...Mitt tips är att satsa på något mitt emellan ovanstående formler så blir det säkert bra! ;-)
Rullholkar
Första året som jag körde rullskidor slipade jag typ aldrig stavspetsarna och när vi började åka med klubben tyckte vi de andra var rätt nördiga när de stod och slipade sina stavar innan varje pass. Nu är vi själv där och slipar stavarna innan varje pass med hjälp av en skruvdragare med diamanttrissa. Vi klarade oss dock länge på ett billigt diamantbryne från Clas Ohlsson.
|
Rullholk |
Vassa stavspetsar gör åkningen lättare och roligare. Det finns inte mycket som är mer frustrerande än när stavarna "släpper" i varje stavtag. Den kalla delen av året är det lite svårare att åka, även med välslipade stavar, men ju varmare det blir desto bättre blir stavfästet. Även kvaliteten på vägen spelar roll. En nylagd asfaltväg är himmelriket! ;-)
Stavspetsar behöver dock bytas ut helt ibland. Ibland går metallspetsarna av och om inte annat så slits de ju ut tillslut. Här gäller det bara att ha rätt diameter på rullholken så att den passar stavröret. Det finns ett antal olika dimensioner av olika fabrikat. Sen värmer man av trugorna som är på med hjälp av kokande vatten eller en varmluftspistol. De nya rullholkarna monteras på med hjälp av limpistol (om det inte är helt rätt storlek för då sitter de som en smäck utan lim och är lättare att få av vid byte.)
Stavremmar
Oavsett vilka stavremmar du åker med kan du nog räkna med att få lite blåsor i händerna i början av rullskidkarriären. Jag har kört med några olika Swixremmar och One Ways remmar och vilka remmar man gillar verkar helt och hållet vara en smaksak. Så lättast är väl helt enkelt att börja med de som sitter på staven du köper och gå vidare och prova andra alternativ om de av olika anledningar inte funkar för just dig. (Tänk också på att remmarna finns i olika storlekar. Mina första stavar hade remmar i storlek L och det var ju inte vad jag behövde direkt...Vilken storlek jag har på remmarna varierar dock med vilka handskar jag har. Så de där stora remmar kan jag ha när jag har mina tjockare tumvantar när det är riktigt svinigt kallt på vintern.)
|
Min och Gustafs lilla stavremssamling... |
Handskar
Jag har alltid handskar när jag kör rullskidor. Den här tiden på året kör jag med lite varmare, vindtäta handskar medan jag har tunna rullskidhandskar på sommaren.
|
Min vindtäta vinterhandske som blivit
degraderad till rullskidhandske för den
kallare tiden på året. |
|
One Ways rullskidhandske
- hålen på insidan gör den skön på sommaren! |
Glasögon
På tävlingar är det obligatoriskt med glasögon och kör man i grupp är det aldrig fel att ha glasögon. Glasögon skyddar mot sprättande smågrus och stavspetsar.
Hjälm
Glöm för allt i världen inte hjälm! Det är tokigt och sjukt dumt att åka rullskidor utan hjälm. Man trillar ibland så är det bara. Jag har samma hjälm som jag hade när jag cyklade landsvägscykel och det funkar fint. Idag finns det även specialutvecklade rullskidhjälmar som går ner lite mer i nacken för att skydda vid fall baklänges.
15% rabatt till 15 april!
Jag har sparat det bästa till sist:
Håkan och Lotta på
Huselius Skidsport/Rullskidspecialisten ger er bloggläsare 15% rabatt på rullskidutrustning fram till den 15 april 2012. Rabatten gäller på ordinarie priser på allt i webb-butiken. Allt ni behöver göra för att få rabatten är att uppge koden "Fiajobs" i kassan.
Det ni! Nu finns det inga ursäkter längre! ;-)
Rullskidor till folket! =)